Fashion Talk

Fashion Talk: Joe’s Bow Ties

In gesprek met Joey en Rima van het vlinderdassenmerk Joe’s Bow Ties

Rima en Joey, de oprichters van Joe’s Bow Ties

In ‘FASHION TALK’ ga ik het gesprek aan met professionals en non-professionals over duurzame mode. Wat drijft hen? Hoe willen zij verschil maken? En hoe zien ze de mode industrie veranderen?
Voor deze eerste ‘FASHION TALK’ ga ik in gesprek met Joey en Rima van Joe’s Bow Ties. Ze willen met hun duurzaam geproduceerde Bow Tie’s de wereld een beetje mooier maken. Ik ben benieuwd naar hun verhaal en hun kijk op slow fashion.

Vertel eens.. hoe zijn jullie Joe’s Bow Ties gestart?
Rima: Joe’s Bow Ties is gestart omdat Joey een Bow Tie wilde hebben voor zichzelf. Alleen kon hij op dat moment alleen vlinderdassen vinden van super goedkope kwaliteit of vlinderdassen van honderden euro’s.
Joey: Dit is voor een student die wel van slow fashion houdt geen optie. Dus vroeg ik Rima of ze mij kon helpen om er een te maken. Rima heeft namelijk aan de modevakschool gestudeerd dus kan dit als geen ander.
Nadat we een aantal vlinderdassen hadden uitgeprobeerd liet ik het aan mijn zus zien. Zij was er zo weg van dat ze de vlinderdas cadeau wilde doen. Vervolgens kwamen we in gesprek met een museum, die er graag een custom made wilden ontwikkelen. Daar hebben we de Mondriaan Bow Tie voor gemaakt. Dit was de start van ons bedrijf.

Hoe willen jullie het verschil maken in een modewereld die helaas toch nog grotendeels draait op fast fashion?
Rima: Fast fashion is en blijft een algeheel probleem. Het zorgt voor veel overschot en het zorgt ervoor dat mensen niet willen dragen wat een ander al heeft. Ze willen uniek zijn en kiezen vaak voor een snel veranderende en diverse garderobe. Maar gelukkig kiezen mensen er ook steeds vaker voor om juist daar vanaf te wijken. Het wordt steeds belangrijker om te weten waar je kleding vandaan komt, waardoor het meer betekenis krijgt. En daar spelen wij op in.
Joey: Dat is wel de reden dat je bij ons iets meer kwijt bent aan je vlinderdas dan bij de grote modeketens. Aan de andere kant zorgt het er wel voor dat je jarenlang van je product kunt genieten. De kwaliteit is zo goed, dat je niet voor elk feestje een nieuwe vlinderdas moet kopen. We blijven ons ontwikkelen en luisteren naar de behoefte van onze klanten, met het oog op de ontwikkelingen binnen duurzame mode en wat past bij onze visie.

Joey aan het werk in het atelier van Joe’s Bow Ties

Wat maakt Joe’s Bow Ties anders en uniek? Wat is de reden dat mensen moeten kiezen voor jullie vlinderdassen?
Joey: Wij zijn in staat om slow fashion voor een eerlijke prijs aan te bieden waar je dus jaren van kan genieten. Het gaat voor ons om meer dan alleen maar mooie vlinderdassen maken. Het gaat over het maken van producten die mensen met trots dragen. Ook omdat ze weten dat het op een goede, duurzame manier wordt gemaakt in Nederland door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 
Rima: Wij vinden dat we met recht kunnen zeggen dat een Joe’s Bow Tie is in elk opzicht beter is dan wat onze concurrenten aanbieden. Bij ons koop je een product met een echt verhaal, waarbij ook nog eens oog is voor low waste en verantwoorde productie.

Fast fashion wordt mede in stand gehouden doordat bedrijven/merken zo snel met nieuwe collecties komen. Hoe willen jullie hierin verschil maken?
Joey: Wij merken dat de consument steeds bewuster wordt van het belang van de natuur en vooral ook het effect van de mens hierop. Wij hebben daarom nooit hoeven nadenken hoe wij een bedrijf willen opzetten. We kopen bijvoorbeeld alles klein in. Het is voor ons op die manier wel duurder om onze producten te produceren. Maar we zorgen er zo wel voor dat we niks overhouden qua rest stof en gebruiken geen plastic. Ook proberen wij onze leveranciers te overtuigen om anders te gaan werken.
Rima: We brengen momenteel twee collecties per jaar uit. De zomer- en de wintercollectie. Dit zorgt ervoor dat we ons echt kunnen focussen op het design en de ontwikkeling van de vlinderdassen. Tevens zijn onze vlinderdassen nooit ‘uit de mode’. De designs zijn tijdloos en kunnen zowel in de zomer als de winter gedragen worden. Natuurlijk spelen we soms in op trends en moeten we bij de tijd blijven. Echter maken we dan een “Limited Edition” Joe’s Bow Tie. Zodat we zeker weten dat we geen overschot hebben.

Joey: Ons doel is alles verkopen wat we in huis hebben. We nemen hier echt de tijd voor. Natuurlijk gaat de ene vlinderdas sneller dan de andere, maar daar kunnen we dan ook snel weer op inspelen. Toch zullen we nooit korting geven op onze producten. Want de enige reden om korting te geven is omdat je er vanaf wilt of je de korting kunt geven. Korting geeft aan dat de prijs die je normaal gesproken betaald al te hoog is. Wat is dan de werkelijke waarde van het product? En wie heeft er hier pijn van?

En tot slot, van welke andere merken vinden jullie dat ze het goed doen, naast jullie zelf, wat betreft duurzaamheid?
Rima: Op dit moment zijn er veel merken goed bezig wat betreft duurzaamheid. Maar waar wij nu erg van onder de indruk zijn is dat grote modemerken samen gaan werken om echte grote verandering teweeg te brengen. Zoals het ontstaan van ‘Fashion For Good’, een initiatief van de C&A Foundation, waar ingezoomd wordt op het belang van samenwerking en getoond wordt hoe belangrijk het is om duurzaamheid op de kaart te zetten. Joey vult aan: Maar ook initiatieven zoals ‘Project CeCe’, een platform dat mensen op weg helpt om duurzame merken en producten te vinden.

Benieuwd geworden naar Joe’s Bow Ties? Neem eens een kijkje op de website of volg ze op Instagram.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *