Fashion Talk

Fashion Talk II: De Vintage Kilo Sale

In gesprek met Heidi Vergeer van de Vintage Kilo Sale

In ‘FASHION TALK’ ga ik het gesprek aan met professionals en non-professionals over duurzame mode. Wat drijft hen? Hoe willen zij verschil maken? En hoe zien ze de mode industrie veranderen? 
Voor de tweede ‘FASHION TALK’ ga ik ‘By Jarmusch, onder het genot van de beste koffie van Rotterdam, in gesprek met Heidi Vergeer van de Vintage Kilo Sale. Ze organiseert sinds 2011 ‘vintage kilo sales’ door heel Nederland en gaat zelfs internationaal uitbreiden. Ik praat met Heidi over hoe ze in het diepe sprong met haar bedrijf, over de miljoenenbusiness die achter vintage schuilgaat en over haar toekomstplannen.

Vertel eens, hoe ben je begonnen? 
Vroeger had ik niet voor ogen dat ik in de mode zou belanden, ik heb namelijk iets totaal anders gestudeerd. Ik begonnen met een juridische opleiding, alleen heeft dat niet heel lang geduurd: 3 maanden om precies te zijn. Daarna ben ik in de gezondheidszorg terecht gekomen, in het Erasmus MC, ter vervanging van iemand die langdurig ziek was.

Dat is inderdaad totaal iets anders. Hoe ben je dan zo bij de vintage terecht gekomen? 
Tijdens mijn werk in de zorg had ik een collega, een prachtige Kaapverdiaanse vrouw die altijd de meest waanzinnige vintage jurken droeg. Authentieke vintage met prachtige kleuren. Zelfs de meest truttige modellen stonden haar geweldig. Dat triggerde iets in mij. Ik had niet het gevoel dat ik dezelfde stijl wilde voor mezelf, maar ik voelde wel dat er vraag naar deze kleding was. Daarom startte ik een webshop. Alleen dat viel wel tegen. Het was enorm veel werk dus dat duurde niet heel lang. De vriend van mijn collega startte op dat moment een koffiezaakje op de Nieuwe Binnenweg. Hij vertelde dat de straat heringericht werd en dat er daar een soort ingroeihuur gold voor nieuwe winkeliers. Dus toen dacht ik ‘hey dat is tof, ik ga gewoon een zaakje starten daar’. En zo geschiedde. 

“In het openingsweekend vroeg een klant me wanneer ik nieuwe voorraad binnen zou krijgen. Toen besefte ik dat ik daar nog helemaal niet mee bezig was geweest.”

Wel heel tof dat je gewoon begonnen bent, zonder daar heel erg diep over na te denken. Ik denk dat veel mensen die stap niet zomaar zouden wagen…
Ik had geen businessplan, ik had helemaal niks. Samen met mijn man en vrienden heb ik het pandje opgeknapt. Het interieur heb ik vintage op de kop getikt en ik ben open gegaan. Gaande weg leer je gewoon heel veel. 
Ik was toen nog zo ‘groen’ wat betreft ondernemen. In het openingsweekend vroeg een klant me wanneer ik nieuwe voorraad binnen zou krijgen. Toen besefte ik dat ik daar nog helemaal niet mee bezig was geweest. In dat jaar heb ik echt heel veel geleerd. 
In 2011 stond ik echt op een kruispunt voor m’n gevoel. Ik moest of voor m’n part-time baan kiezen of voor m’n bedrijf. Mijn baan vond ik erg leuk, dus dat was best nog een lastige keuze. Toch ben ik in het diepe gesprongen en heb ik de stap gezet om volledig voor mezelf te gaan. Als het niet zou werken, kon ik altijd weer terug in loondienst gaan.

Hoe zijn de vintage kilo sales ontstaan?
In 2013 startte ik de kilo sales. Voor mijn vintage boutiek ging ik regelmatig op inkoop naar Engeland. Daar ontdekte ik dat ‘vintage kilo sales’ een waar fenomeen waren. Dat bracht me op het idee om het naar Nederland te halen en in Rotterdam te organiseren. Allereerst ging ik op zoek naar leveranciers en naar een ruimte. Dat was redelijk snel geregeld. Daarna huurde ik wat rekken, een busje en een paar weegschalen en ik ben toen gewoon gestart! 

Misschien is dat een geheim van het vak, maar ik ben toch benieuwd… Hoe kom je aan leveranciers? 
Door gewoon te zoeken, brutaal te zijn, ze aan te schrijven en te bellen. Het zijn vaak grote bedrijven die pas leveren vanaf een minimaal aantal kilo’s. Ik als destijds zeer kleine partij kwam ik daar niet aan. Daarom moest ik gewoon brutaal zijn en bij ze aandringen.

“Ik ging op zoek naar leveranciers en een ruimte, daarna huurde ik wat rekken, een busje en een paar weegschalen. Toen ben ik gewoon gestart!”

Het is geen oude voorraad van winkels toch? 
Wist ik maar waar het allemaal vandaan kwam, dat zou het voor mij veel makkelijker maken omdat er dan weer een tussenpartij wegvalt. Helaas blijft dat een geheim van het vak. Ik heb begrepen dat veel van de kleding die we inkopen uit Dubai en Pakistan komt. Vanaf daar wordt er kleding over de hele wereld verscheept. En soms zit er ook ‘dead stock’ bij de kleding die ik aangeleverd krijg. Dat is dus oude voorraad die niet verkocht is en zo weer bij mij terecht komt. Die kleding krijgt dan toch nog een tweede leven.

Ik merk zelf dat er nog steeds mensen zijn die ik moet overhalen om tweedehands kleding te kopen. Het heeft voor sommigen nog steeds een slecht imago. Heb je daar verandering in gezien de afgelopen jaren?
Wat is zie is dat de doelgroep steeds breder wordt. Toen ik begon kwamen er heel veel studenten. Die komen nog steeds, maar je ziet daarnaast ook steeds vaker moeders met dochters die hele middagen komen passen. Qua leeftijd wordt het ook steeds breder, van jong tot oud, van studerend tot werkend. Dat is heel erg leuk om te zien. Dat het echt aanslaat bij een groot publiek. Vaak worden mensen toch overgehaald door anderen die de vintage kilo sales al bezoeken. Zodra ze bij ons dat ene bijzondere stuk vinden zijn ze ‘hooked’. Het wordt gelukkig ook steeds normaler om tweedehands kleding te kopen, dat is een goede ontwikkeling.

Dat merk ik inderdaad zelf ook. Ik post vaak kleding die ik tweedehands op de kop heb getikt en daar zitten soms echt bijzondere, vaak zelfs designer stukken bij. M’n volgers zijn dan vaak echt verbaasd dat ik dat in een kringloopwinkel heb gevonden. In principe kan je natuurlijk alles tweedehands vinden, als je maar goed genoeg zoekt. 
Natuurlijk, alles is mogelijk. Kringloopwinkels zijn ook echt booming op het moment! 

Sinds kort organiseer je de kilo sales ook in België. Ben je ook van plan om dat verder uit te breiden? 
Ik ben nu bezig met Duitsland. Dat is wel een andere markt, dus die moet ik eerst aftasten, maar er zit zeker potentie. Duitsland is ontzettend groot.

Ga je dan met alle spullen van Nederland naar Duitsland reizen of ga je vanuit daar ook echt een opslag starten? 
Voorlopig ga ik eerst kijken hoe het daar loopt. Het is heel ander publiek. Het is weer een nieuwe uitdaging en dat heb ik ook wel nodig na zes jaar. Dat klinkt misschien nog niet zo lang, maar toch moet het wel afwisselend blijven voor mij. 

Dat begrijp ik wel. Alles wordt op den duur toch routine.
Het werk is inderdaad wel hetzelfde, maar gelukkig ben je continu onder de mensen en zie je steeds weer nieuwe mensen. Dat houdt het leuk.

Met hoeveel mensen werken jullie in totaal aan de kilo sales? 
Ik werk met heel veel vrijwilligers, heel vaak studenten. Er zijn een paar vaste meiden die me bij elke sale helpen met klaarzetten en opbouwen. Zij weten precies wat ze moeten doen. Dat is fijn werken.

Is internationaal gaan je enige ambitie voorlopig voor de toekomst of heb je ook nog andere plannen? 
Een pop-up in Rotterdam is een droom van me. Daar is vanuit mijn klanten ook heel veel vraag naar. 

Wil je niet weer een permanente winkel? Ik was ooit in Berlijn en daar hadden ze ook winkels met dit concept. Het gaat vast wel werken in Rotterdam… 
Mensen onderschatten vaak hoe het is om een eigen winkel te hebben. Het kan zomaar voorkomen dat je een hele dag niks te doen hebt doordat het niet druk is. Mensen hebben toch vaak een romantisch beeld van ‘het hebben van een winkel’, maar in de realiteit is dat vaak anders. Door tijdelijk open te gaan wordt de urgentie hoger voor mensen om te gaan en daardoor houd ik het voor mezelf ook leuk en afwisselend.

Er is wel echt een beweging gaande waardoor mensen bewuster (en hopelijk ook iets zorgvuldiger) met hun kleding om gaan, maar het systeem van de mode-industrie is nog steeds wel gebaseerd op ‘fast fashion’. Wat vind je daarvan?
De kwaliteit van kleding is zo enorm achteruit gegaan ten opzichte van vroeger. De shirts die je nu koopt bij de H&M zijn wegwerpproducten, echt niet meer te vergelijken met de kleding van vroeger. Die stoffen waren kwalitatief zeer goed. Dat heb je nu niet meer of het is enorm kostbaar. Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om de juiste kwaliteit kleding eruit te filteren. Zeker de vintage ‘60s en ‘70s kleding wordt schaarser. Er zit steeds meer recente kleding bij, van de afgelopen 20 jaar, maar dat kun je natuurlijk niet echt vintage noemen. Uiteindelijk wil ik toch voor de kwaliteit blijven gaan en voor echte vintage. Vanaf januari zijn we ook iets omhoog gegaan qua prijs, namelijk van 15,- per kilo naar 20,- per kilo. Dat heeft er ook mee te maken dat we beter moeten zoeken naar geschikte items en dat we het ook belangrijk vinden om die kwaliteit hoog te houden. Daar komen onze shoppers voor.

“Het is echt een miljoenenbusiness.”

Je zei eerder dat je niet precies weet waar de kleding vandaan komt. Wil je dat ook niet weten? 
Je komt er nooit achter, daar ben ik een te kleine partij voor. Het komt het containerschepen binnen en dat is niet te traceren. Het is echt een miljoenenbusiness.

Toch wel bizar. Had je dat van te voren ook bedacht, dat dat zo zou zijn? 
Nee, absoluuut niet. Ik wilde de kleding gaan inkopen en kwam er toen pas achter hoe groot die bedrijven zijn die daar mee bezig zijn.

Bedankt voor het inspirerende gesprek! Nog een laatste vraag: draag je de kleding eigenlijk zelf ook?
Zeker, maar ik ben niet een van-top-tot-teen vintage meisje. Ik houd heel erg denim, ik ben gek op spijkerjasjes. Het liefst combineer ik vintage met moderne kleding. Het moet vooral praktisch zijn vanwege m’n werk. 

De eerstvolgende Vintage Kilo Sales zijn op 21 september in Enschede en op 28 september in Groningen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *