PR Junky | Wat is Influencer Marketing?

by • 5 december, 2016 • PR JunkyComments (1)630

Heb jij een merk, heb je een bedrijf, ben je een jonge ontwerper of heb je veel bereik op social media? Lees dan even verder!

Ik neem jullie mee in de wereld van de Influencer Marketing. Door de komende weken verder in te gaan op de volgende onderwerpen:

  • Wat is Influencer Marketing,
  • Waarom Influencer Marketing inzetten?
  • Hoe target en benader je je potentiele influencers?
  • De do’s en don’ts van Influecer Marketing

Allereerst, wat is nou Influencer Marketing? 

Influencers zijn booming, maar wat houdt dat nou precies in, zo’n Influencer? Het is eigenlijk een hele duidelijke benaming; mensen met invloed (social influence) en een bepaalde achterban. Het gaat om de invloed van deze persoon op het gedrag, de emoties of de mening van anderen. Dit kunnen alle soorten mensen zijn, met verschillende achtergronden en kennis over verschillende vakgebieden, zoals bijvoorbeeld Fashion, Lifestyle, Beauty, Food en Music. Bedrijven stellen zich serieus de vraag of ze Influencers moeten inzetten voor hun merk en het is een goede zaak dat er eerst nagedacht wordt, voordat een bedrijf of merk hier volledig in springt. Toch kan ook niemand er meer om heen. Traditionele manieren van adverteren bestaan nog steeds, maar nieuwe vormen worden steeds belangrijker.

Influencer Marketing heeft zijn eigen plek in de verdeling in de traditionele verdeling van media, namelijk tussen ‘Paid media’ en ‘Earned media’. Je verwacht een match met het merk en loyaliteit naar het merk van de Influencer; dat is de ‘Earned’ kant. Daarnaast is het al dan niet betaald, in product of geld. Dit ligt aan de manier waarop je als bedrijf/merk de Influencer wilt inzetten en belonen.

influencer-marketing-2

Er wordt al snel gedacht dat het bij Influencer Marketing draait om de online aanwezigheid, maar het draait zeker niet alleen om online activiteit. Het gaat om de invloed van de Influencers op anderen, zowel offline als online. Het is een vorm van mond-op-mond reclame.

Nu Influencer Marketing zo in opkomst is, wordt er steeds vaker gezegd dat bloggen dood is, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens en ik vind dit te kort door de bocht. Bloggen is een kanaal en zo zijn er nog vele andere. Als een bedrijf op zoek is naar een Influencer wordt er niet meer (alleen) naar het bereik van een blog gekeken, maar is bijvoorbeeld Instagram of Youtube net zo belangrijk geworden. Dat is wel veranderd in de afgelopen paar jaar. Het bereik van een blog is niet meer leidend voor adverteerders.

Influencer zijn personen die op een organische manier (geen gekochte likes) een achterban hebben opgebouwd. Dat is overigens voor bedrijven ook vaak redelijk ondoorzichtig, want hoe controleer je of een Influencer zijn achterban gekocht heeft? Daar zijn wel een aantal trucjes voor natuurlijk. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar engagement. Als iemand een bericht plaatst, 40k volgers heeft, maar maar 150 likes op een foto krijgt, dan klopt er iets niet met de achterban. Toch blijft dit lastig voor een merk of voor een bedrijf om te controleren en bovendien erg arbeidsintensief.

Ik hoop dat ik jullie nu wat meer duidelijkheid heb kunnen geven over de term Influencer Marketing en de definitie ervan.

Lees volgende week in de rubriek PR Junky meer over ‘Waarom Influencer Marketing inzetten?

Pin It

Related Posts

One Response to PR Junky | Wat is Influencer Marketing?

  1. […] week schreef ik over de definitie van Influencer Marketing en deze week ga ik verder in op het ‘waarom’. Wat is nou de reden dat je als bedrijf of […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *