PR Junky | Waarom Influencer Marketing inzetten?

by • 12 december, 2016 • PR JunkyComments (0)338

Heb jij een merk, heb je een bedrijf, ben je een jonge ontwerper of heb je veel bereik op social media? Lees dan even verder!

Ik neem jullie mee in de wereld van de Influencer Marketing. Door de komende weken verder in te gaan op de volgende onderwerpen:

  • Wat is Influencer Marketing?
  • Waarom Influencer Marketing inzetten?
  • Hoe target en benader je je potentiële influencers?
  • De do’s en don’ts van Influecer Marketing

Vorige week schreef ik over de definitie van Influencer Marketing en deze week ga ik verder in op het ‘waarom’. Wat is nou de reden dat je als bedrijf of merk Influencers gaat inzetten? En waar moet je starten met Influencer Marketing?

Door de inzet van Influencers kun je het verhaal van je merk overbrengen op het publiek op een geloofwaardige manier, mits je aanpak goed is. Het belangrijkste hierbij is dat er een goede match is tussen het merk en de Influencer. Dat maakt dat het verhaal aanslaat bij de doelgroep/het publiek. Een mooi voorbeeld wat ik tegen kwam in mijn research was het feit dat Influencer Marketing eigenlijk al heel lang bestaat, maar toen nog niet zo genoemd werd. In de jaren ’20 wist één van de grondleggers van de PR, Edward Bernays, de vrouw aan het roken te krijgen (not done in die tijd). Hoe hij dat deed? Hij koppelde een maatschappelijk issue, feminisme, aan een product, sigaretten. Op deze manier wist hij het product op de gewenste manier te promoten. Hij maakte van sigaretten het onafhankelijkheidsymbool van vrouwen. Het begin van de consumptiemaatschappij was geboren en hiermee ook eigenlijk het begin van de Influencer Marketing.

Waar start je? 

Stel jezelf alvorens je begint eerste eens deze 5 vragen:

  • Hoe zou je je merk omschrijven?
  • Wat is je merk strategie?
  • Wat zijn je doelen?
  • Wat is de ROI? (Return on Investment) – of in dit geval ook wel ROMI (Return on Marketing Investment)
  • Wie matcht er met je merk?

Het is allereerst dus heel belangrijk dat je als merk weet waar je voor staat. Wat is je identiteit, wat zijn je kernwaarden en je belangrijkste boodschap? Daarnaast is het van belang dat Influencer Marketing past in jouw strategie. Al ben ik eigenlijk wel van mening dat bijna bij ieder merk/bedrijf Influencer Marketing een essentieel onderdeel kan uitmaken van de strategie, als je maar weet hoe je het inzet. Wat ook erg belangrijk is om scherpe doelen voor ogen te hebben. Wat wil je met Influencers bereiken? Meer traffic naar je website? Meer naamsbekendheid? Meer sales? Dit is namelijk essentieel bij het schrijven van de briefing voor de Influencers. Ook belangrijk is om te kijken naar de ROI, Return on Investment.

“Als laatste is het heel belangrijk dat de Influencer(s) die je zoekt, matchen met je merk en je verhaal. Dit zorgt ervoor dat het verhaal op een geloofwaardige manier vertelt wordt en overkomt op het publiek.”

De ROI geeft voor een campagne de verhouding tussen de opbrengsten en de gedane investering weer. ROI wordt uitgedrukt in een percentage en meet de financiële toegevoegde waarde ten opzichte van de kosten. In dit geval kan ook wel gekeken worden naar de ROMI, Return on Marketing Investment, omdat het vaak meer om een marketing investering gaat, dan een algemene investering. Als laatste is het heel belangrijk dat de Influencer(s) die je zoekt, matchen met je merk en je verhaal. Dit zorgt ervoor dat het verhaal op een geloofwaardige manier vertelt wordt en overkomt op het publiek.

Vertrouwen is de basis
Het inzetten van Influencer Marketing werkt in principe hetzelfde als mond-op-mond reclame. De volgers van de Influencer vertrouwen op de mening en de expertise van hem of haar. Als deze persoon dus een product aanprijst is de kans groter dat het product door hen gekocht wordt, dan dat het product door het merk zelf gepromoot wordt.

Iets om over na te denken is ook het volgende: Ad-blockers worden steeds populairder. Op het moment heeft 38% van de internetgebruikers een adblocker op zijn desktop geinstalleerd en 25% heeft een adblocker op z’n mobiel. Dit betekent alleen in 2016 al een verlies van 40 biljoen in advertentie-opbrengsten. Advertenties via bannering worden dus ook steeds minder populair. En Sponsored Content of Product Placement via een Influencer wordt nog niet dusdanig als advertentie gezien door de Adblockers, waardoor het mogelijk blijft om op deze manier te adverteren. 

Ga je voor kwantiteit of kwaliteit?
Door je te richten op Influencers kun je zeer gericht targetten op de gewenste doelgroep. Vaak heeft een Influencer een specifiek bereik en vakgebied, waar jij als merk op kunt aanhaken. Je kunt bij het adverteren via Influencers kiezen voor kwaliteit of kwantiteit.

Kwantiteit
Ga je voor kwantiteit en dus Influencers met een groot bereik? Dan mik je op een brede doelgroep en wordt je in een korte tijd door een heel groot publiek gezien. Het nadeel kan zijn dat de loyaliteit van de Influencer met jouw product of merk minder groot is. Deze Influencer promoot hoogstwaarschijnlijk elke week een ander product of merk. Ook zal de investering hoger liggen. Denk bij kwantiteit aan Influencers met een bereik van 20.000 +.

Kwaliteit
Ga je voor kwaliteit en dus Influencers met een kleiner bereik? Dan mik je gerichter qua doelgroep en je hebt kans dat de loyaliteit van de Influencer met jouw product of merk hoger is. Deze persoon zal je merk hoogstwaarschijnlijk meer dan één keer terug laten komen in zijn of haar posts. De investering ligt over het algemeen ook lager dan bij de Influencers met een heel groot bereik. Denk bij kwaliteit aan Influencers met een bereik van 5000-20.000.

Lees volgende week in de rubriek PR Junky meer over ‘Hoe target en benader je je potentiële influencers?’

Pin It

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *