PR Junky | Hoe target en benader je je potentiële influencers?

by • 20 december, 2016 • PR JunkyComments (0)402

Heb jij een merk, heb je een bedrijf, ben je een jonge ontwerper of heb je veel bereik op social media? Lees dan even verder!

Ik neem jullie mee in de wereld van de Influencer Marketing. Door de komende weken verder in te gaan op de volgende onderwerpen:

  • Wat is Influencer Marketing?
  • Waarom Influencer Marketing inzetten?
  • Hoe target en benader je je potentiële influencers?
  • De do’s en don’ts van Influecer Marketing

Vorige week schreef ik over waarom het goed is om als bedrijf serieus na te denken over de inzet van Influencers. Deze week ga ik verder in op het benaderen en targetten van potentiële influencers.

‘Influencers zijn ook maar mensen’ 
Laastst was ik bij een presentatie over en door influencers. Eén van de sprekers vertelde toen over haar ervaring met bedrijven. Deze zal natuurlijk voor iedere ‘influencer’ verschillen, maar zij stelde voorop dat je werkt met mensen en niet met bedrijven. Als bedrijf moet je je in eerste instantie dus ook niet te zakelijk opstellen was haar mening. Nu denk ik dat dit heel erg kan verschillen. Als je met een Influencer te maken hebt die + 40.000k volgers heeft zit je eigenlijk ook met een ‘bedrijf’ aan tafel. Bij een kleine influencer zal de drempel wat lager liggen en dus ook de benadering. Toch is een goede voorbereiding altijd erg belangrijk. Ik heb zelf ook wel eens mails gekregen waar een voorstel in stond dat totaal niet matchte met mijn blog en de inhoud ervan. Zorg er daarom voor dat je altijd goed inleest voor je een influencer benadert!

PR- of Influencerbureau’s
Je hebt de keuze om de influencers geheel zelf te benaderen en het in eigen hand te houden, maar dit is best lastig. Want hoe vind je de juiste personen die matchen met je merk? Je kunt daarom ook kiezen voor de samenwerking met een PR- of Influencerbureau. Zij hebben al banden met de Influencers en weten bovendien beter welke influencer je voor welk merk kunt inzetten en hoe je ze kunt benaderen.

Los van alle PR-bureua’s die goede banden hebben met Influencers enIn Nederland bestaat er een platform dat bedrijven koppelt aan Influencers; waar je op een laagdrempelige manier je campagne kunt plaatsen waar Influencers bij interesse op kunnen reageren. Dit platform heet Influentials en is opgezet door Jolique Möller en Michael van Lier. Het is een soort Marktplaats voor Influencers. Ze zorgen ervoor dat jouw kernboodschap, het verhaal achter je merk wordt gedeeld door invloedrijke (en minder invloedrijke) Influencers. Wat vooral erg makkelijk is als je nieuw bent in de wereld van de Influencer Marketing, dat zij een enorme database hebben van Influencers en zij publiceren hiervan ook de realtime statistieken zodat je precies weet wat de invloed is van iemand. Je hebt de keuze uit verschillende pakketten, waarbij je het meer in eigen hand kunt houden of de campagne geheel kunt uitbesteden aan Influentials. Bekijk ook mijn laatste vlog, waar ik vertel over mijn bezoekje aan Influentials.

The Guide of Influencers
Om jullie verder op weg te helpen heb ik, met behulp van allerlei verschillende bronnen, onderstaande ‘Guide of Influencers’ samengesteld. Ik zal onderstaande punten even verder toelichten.

  1. Weet met wie je te maken hebt – Zoals ik hierboven al omschreef, is het belangrijk om goed te weten met wie je te maken hebt. Zorg ervoor dat je je inleest, dat je weet wat het belangrijkste thema is waar een influencer zich mee bezig houdt. Wat zijn hun interesses? Past je merk bij de Influencer?
  2. Maak beloning en verwachting heel duidelijk – Zorg ervoor dat je een duidelijke briefing maakt. Hierin omschrijf je wat je verwacht van de Influencer en wat je terug biedt in de vorm van vergoeding of product.
  3. Het is oke om hen te sturen in wat ze zeggen – Wil je resultaat? Geef ze dan de ruimte. Jij weet als marketeer of communicatiedeskundige het beste waar je merk of bedrijf voor staat en wat je kernboodschap is, maar laat de Influencer zeker haar of zijn eigen verhaal doen. Het is oké om te sturen, maar stuur ze vooral niet in het geven van hun mening of het schrijven van een review. Informeer ze wel heel goed over wat het merk inhoudt, zodat ze over je merk kunnen communiceren als een echte kenner.
  4. Kies voor een structurele samenwerking – Kies niet voor een eenmalige campagne, maar voor een structurele samenwerking. Natuurlijk kan het wel eens goed zijn om je merk een boost te geven en dus een kortlopende (brede) campagne op te zetten, maar bij eenmalige inzet zakt na de campagne de awareness voor je merk toch weer weg. Daarom is het beter een structurele samenwerking met Influencers op te bouwen, waardoor zij ook loyaal worden aan het merk en wellicht je merk ook terug laten komen in meerdere (niet gesponsorde) content. Je bent zo ook continu zichtbaar. Dit is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk omdat dit afhankelijk is van budget.
  5. ‘Don’t get in your own way’ – Dit punt hangt samen met het punt waarin ik vertelde dat het oké is om hen te sturen in wat ze zeggen. Je kunt (het verhaal van) Influencers tot op een bepaalde hoogte sturen, maar zorg ervoor dat het niet een geregiseerd verhaal wordt. Hoe echter en eigen het verhaal van de Influencer, hoe groter de kans dat je doel wordt bereikt.
  6. ‘Market with them, don’t market to them’ – Probeer je merk niet aan hen te verkopen, het is belangrijk dat ze zo goed matchen met je merk, dat ze er in eerste instantie al vol lof over zijn. Zie hen als één van je medewerkers. Samen gaan jullie je merk in de markt zetten en verkopen aan je klanten.

Nog een tip, als je meer wilt lezen hierover, lees dan eens de nieuwsbrief van COOPR, die geheel in het teken staat van Influencer Marketing.

Lees volgende week in de rubriek PR Junky meer over ‘De do’s en don’ts van Influencer Marketing’.

Pin It

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *