Column: Moderne mode slavernij

by • 5 maart, 2015 • PERSONAL & INSPIRATIONComments (0)739

Vorige week zat ik twee documentaires te kijken van ZDF, de ene over de moderne slavernij bij Zalando en de andere ging over mega-webwinkel Amazon, waar hetzelfde aan de hand is. Zalando is een geval apart. Het is opgezet door de gebroeders Samwer, die bekend staan om het oprichten van grote internetwinkels en deze dan later door te verkopen. Zalando is weer zo’n project van ze, waar ik vanaf het begin als marketeer met verbazing naar kijk. Ze pompen enorm veel geld in reclame, waardoor ze geen winst meer maken. Maar zo geven ze aan, dat betaalt zich na verloop van tijd terug. Wellicht houden ze het maken van winst kunstmatig tegen, door veel fiscale afschrijvingen te doen op investering. Al met al doet dat je wenkbrauwen al fronzen. Maar na het zien van de documentaire van ZDF ben ik geschokt over de werkwijze van deze enorme webgiganten. Zalando buit mensen letterlijk uit om er zelf beter van te worden.

Welke ander bedrijf adverteert met het retourneren van producten. Natuurlijk kun je op je website met grote letters vermelden dat terugzending gratis is, maar waarom zou je daar reclame voor gaan maken op TV? Zalando doet het, want ze hebben toch genoeg bijna gerobotiseerde mensen die in erbarmelijke omstandigheden aan het werk zijn. Mensen worden in de magazijnen afgesnauwd als ze willen zitten, want het is de regel dat je bij Zalando 7,5 uur achtereen staat! Ze hebben voor alle personeel een kleine toilet-container in de fabriekshal staan, waar je alleen in je pauze gebruik van mag maken. Het overgrote gedeelte van het personeel wat werkt in deze logistieke centrales, zijn Polen, die elke dag meer dan 100 kilometer afleggen om naar hun werk te komen, voor een minimaal loon van 7,01 bruto per uur!

Na het zien van deze beelden ga ik me steeds meer afvragen of ik zulke ketens nog wil steunen. Bij Zalando heb ik gek genoeg nog nooit iets besteld, maar ik krijg het gevoel dat Zalando lang niet het enige grote bedrijf is dat op deze manier werkt. De service die aangeboden wordt is steeds beter en blijkbaar vergt dit offers. Want ‘voor 22:00 besteld, de volgende dag in huis’, kan blijkbaar alleen als er zulke werkomstandigheden gehanteerd worden en dat vind ik kwalijk. Wat overigens niet weg neemt, dat ik het ergens wel hypocriet vind dat er zo’n ophef ontstaat over de werkwijze in Duitsland, terwijl ik denk dat het in landen als Bangladesh, Thailand en India nog veel slechter is gesteld.
Er moet altijd iets ergs gebeuren voor er wordt ingegrepen in zulke landen, dat was ook zo met het instorten van een fabriek in Bangladesh. Gelukkig zijn er wel steeds meer grote bedrijven die zicht houden op het hele productieproces en ervoor tekenen dat zij beloven hun werknemers niet onder deze slechte omstandigheden te laten werken. Laten we hopen dat het aan de kaak stellen van deze praktijken een begin is voor het verbeteren van werkomstandigheden.

Meer over deze bizarre praktijken kun je lezen op de blog van Allard van Gent.

004_logistiek-image-1128349

foto: logistiek.nl

Pin It

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *